ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Σχολ. Έτος 2024-25
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
2ου ΕΠΑ.Λ. ΙΛΙΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Με τον όρο σχολικός κανονισμός εννοούμε το σύνολο των κανόνων που
αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται αποτελεσματικά το
έργο του σχολείου, μέσα στα πλαίσια της δημοκρατικής οργάνωσής του.
Οι κανόνες αυτοί αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και
διδακτικού κλίματος που θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της
σχολικής κοινότητας χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις με αμοιβαίο
σεβασμό και αναγνώριση.
ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ/-ΤΡΙΩΝ
● Το 2ο ΕΠΑ.Λ. Ιλίου αρχίζει τη λειτουργία του στις 08.15
π.μ. με και συμπληρώνει τις 7 ώρες λειτουργίας του στις
14.10μ.μ. Για το ωράριο λειτουργίας των σχολείων της Δθμιας Ε
κπ. ισχύει η εγκύκλιος Γ2/3611/31-08-1987 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
● Οι μαθητές/-τριες που δε βρίσκονται στο σχολείο μέχρι τις
08.15 π.μ. δεν γίνονται δεκτοί από τον καθηγητή/-τρια της
πρώτης ώρας. Αν η καθυστέρηση οφείλεται σε λόγους ανωτέρας
βίας(ακραία καιρικά φαινόμενα, καθυστέρηση λεωφορείων
κλπ), οφείλουν να απευθύνονται στον Διευθυντή ο οποίος θα
κρίνει αν θα εισέλθουν στην τάξη.
● Κανένας μαθητής/-τρια δεν μπορεί να αποχωρήσει από το
σχολείο πριν τη λήξη του προγράμματος. Αν προκύψει
σοβαρός λόγος υγείας, προσωπικός ή οικογενειακός και
χρειαστεί να αποχωρήσει ο μαθητής/-τρια θα πρέπει να δοθεί
άδεια από το Διευθυντή του σχολείου και να ενημερωθεί ο
γονέας ή ο κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του/της,
εφόσον αυτό είναι ανήλικο, και το παραλαμβάνει αφού πρώτα
ενυπόγραφα δηλώσει ενώπιον της Διεύθυνσης της σχολικής
μονάδας το γεγονός αυτό (ΦΕΚ 5387Β΄/26-9-2024 παρ.1 άρθρο
μόνο)
ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΧΩΡΟ
Οποιοσδήποτε δεν ανήκει στη σχολική κοινότητα του 2ο ΕΠΑ.Λ. Ιλίου
δεν έχει δικαίωμα εισόδου και παραμονής στο χώρο του σχολείου Οι
επισκέπτες πρέπει να απευθύνονται αποκλειστικά στον Διευθυντή ή στον
εφημερεύοντα καθηγητή/-τρια.
ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Η συμμετοχή των μαθητών/ -τριών στις σχολικές δραστηριότητες
(παρελάσεις, σχολικοί εορτασμοί, περίπατοι, εκδρομές) αποτελεί
υποχρέωσή τους γιατί είναι μέρος της σχολικής ζωής. Όσοι μαθητές/-
τριες απουσιάζουν λαμβάνουν τις αντίστοιχες απουσίες.
Το σχολείο θα οργανώνει εκδηλώσεις-δραστηριότητες που στόχο έχουν
τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των
υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων
ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι
ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή
σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και
ευθύνη των ίδιων των μαθητών/τριών, επειδή με τον τρόπο αυτό
αισθάνονται υπεύθυνοι/ες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις
τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.
ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ
Μέσω της λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων οι μαθητές/-τριες
θέτουν τα θέματα που τους απασχολούν. Η διεκδίκηση των αιτημάτων
τους γίνεται με κόσμιο τρόπο και πάντα στα πλαίσια των ισχυόντων
νόμων. Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας φροντίζουν να λύνουν τα
προβλήματά τους με κατανόηση και διάλογο, αποφεύγοντας την ένταση
και τις παράνομες πράξεις (καταστροφές, άσκηση βίας, παρεμπόδιση
εισόδου στην τάξη ή στη σχολική μονάδα).
ΑΠΟΥΣΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ/-ΤΡΙΑΣ – ΚΕΝΟ
Όταν σε κάποιο τμήμα δε γίνεται μάθημα λόγω απουσίας του καθηγητή/-
τριας ή για κάποιον άλλον λόγο, ο πρόεδρος του τμήματος απευθύνεται
στον Διευθυντή ή στον Υποδιευθυντή, οι οποίοι φροντίζουν να
απασχολήσουν τους μαθητές/-τριες δημιουργικά στην τάξη ή όπου αλλού
κρίνουν ορθό.
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/-ΤΡΙΩΝ
Οι μαθητές/-τριες ζητούν από τους καθηγητές/-τριες τους:
● Να σέβονται την προσωπικότητά τους.
● Να μην κάνουν διακρίσεις σε βάρος τους.
● Να τους αντιμετωπίζουν με κατανόηση.
● Να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη τους.
● Να αποδέχονται τη διαφορετικότητα
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Όταν οι μαθητές/τριες δε συμμορφώνονται με τις υποδείξεις του
Διευθυντή και των καθηγητών/-τριών τους και τους κανόνες του
σχολείου, θα υφίστανται τα ανάλογα παιδαγωγικά μέτρα. Αυτά μπορεί
να κυμαίνονται από την επίπληξη, την ωριαία αποβολή, την αποβολή
από μία μέχρι πέντε ημέρες αλλαγή τμήματος έως και την αλλαγή
σχολικού περιβάλλοντος, ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος.
Επιπλέον, όταν αποδεδειγμένα αποδίδεται ζημιά, φθορά και κακή χρήση
της περιουσίας του σχολείου σε μαθητή/τρια του σχολείου η δαπάνη
αποκατάστασής της θα βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα ή τον/την ίδιο/α,
εφόσον ο μαθητής/τρια είναι ενήλικος. Θα πρέπει η ζημιά να
αποκαθίσταται μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών. σε αντίθετη
περίπτωση η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας θα το γνωστοποιεί στον
οικείο Δήμο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023.
ΑΠΟΥΣΙΕΣ
Οι μαθητές/-τριες είναι υποχρεωμένοι να επαναλάβουν την τάξη αν
ξεπεράσουν τις 50 αδικαιολόγητες απουσίες και 64 δικαιολογημένες.
Οι γονείς ενημερώνονται, όταν οι μαθητές/-τριες υπερβούν τις 25
απουσίες, με sms καθώς και με mail τα οποία έχουν δηλώσει κατά την
εγγραφή του μαθητή/-τριας.
ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ
Οι γονείς επιτελούν ουσιαστικό ρόλο μέσω του συλλόγου τους.
Συγκεκριμένα:
● Εγγράφουν τον μαθητή/-τρια στο σχολείο, στο τέλος της
σχολικής χρονιάς για την επόμενη.
● Ενημερώνονται για την επίδοση και την πρόοδο των παιδιών
τους.
● Παρευρίσκονται στις συνεδριάσεις του Συλλόγου
Διδασκόντων και του Σχολικού Συμβουλίου όταν κληθούν.
● Ενημερώνουν τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό κάθε τμήματος,
για οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας, το οποίο μπορεί να υπάρχει
και να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του μαθητή/-τριας.
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
● Ο Διευθυντής του σχολείου μεριμνά για τη σωστή εφαρμογή
της εκπαιδευτικής νομοθεσίας, από όλη την εκπαιδευτική
κοινότητα.
● Θέτει επιτεύξιμους και υλοποιήσιμους στόχους και
φροντίζει να εξασφαλίζει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την
επίτευξή τους.
● Είναι υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου
και μεριμνά για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα
μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
● Οι εκπαιδευτικοί τηρούν τη νομοθεσία, σέβονται την
ιεραρχία, συνεργάζονται μεταξύ τους, με τον Διευθυντή του
σχολείου, τους Υποδιευθυντές και τους Συμβούλους
Εκπαίδευσης.
● Έργο τους είναι η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των
μαθητών/-τριών.
● Ενημερώνουν τους γονείς για την επίδοση των παιδιών τους,
τη διαγωγή τους και για ό,τι άλλο προκύψει.
● Είναι υπεύθυνοι για την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια
των μαθημάτων και των διαλειμμάτων.
● Σέβονται τους μαθητές/-τριες και τους καλλιεργούν
αισθήματα αυτοπειθαρχίας, σεβασμού, δικαιοσύνης.
● Αναφέρουν στη Διεύθυνση του σχολείου περιπτώσεις βίας,
που τυχόν έχουν υποπέσει στην αντίληψή τους.
ΜΑΘΗΤΕΣ/-ΤΡΙΕΣ
● Οι μαθητές/-τριες μπαίνουν στην αίθουσα μόλις χτυπήσει το
κουδούνι. Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση τροφών και
αναψυκτικών κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Επίσης, τα
κινητά τηλέφωνα, το κάπνισμα και το αλκοόλ απαγορεύονται
στο χώρο του σχολείου.
● Δεν επιτρέπεται η βιντεοσκόπηση / φωτογράφιση στο χώρο
του σχολείου.
● Η αργοπορημένη προσέλευση μαθητή/τριας μετά την είσοδο
του εκπαιδευτικού στην τάξη θεωρείται απουσία.
● Η δολίευση των εξετάσεων και η αντιγραφή κατά τη
διάρκεια των εξετάσεων τιμωρούνται, όπως προβλέπει η
νομοθεσία.
● Απαγορεύεται κάθε είδους βία (λεκτική, σωματική,
ψυχολογική).
● Για οποιοδήποτε πρόβλημα που δεν μπορούν να
αντιμετωπίσουν μόνοι τους, καταφεύγουν στον εφημερεύοντα
καθηγητή/-τρια, τον υπεύθυνο του τμήματός τους, τον
Διευθυντή του σχολείου ή τους Συμβούλους σχολικής ζωής.
● Δεν επιτρέπεται η είσοδος σε εξωσχολικούς στους χώρους
του σχολείου .Η συμπεριφορά όσων εισέρχονται στο χώρο του
σχολείου πρέπει να είναι κόσμια και με σεβασμό στο χώρο
στους μαθητές/τριες και στους εκπαιδευτικούς. Διαφορετικά,
όποιος εισέρχεται και με οποιονδήποτε τρόπο και ιδίως με
φωνασκίες, θόρυβο, ύβρεις ή απειλές κατά εκπαιδευτικών ή/και
μαθητών/τριών διαταράσσει τη λειτουργία του σχολείου,
εφαρμόζονται οι ποινές του άρθρου 33 του νόμου 5090/23-2-
2024 ΦΕΚ 30 τ. Α.
● Η κατοχή ή χρήση κινητού τηλεφώνου και συσκευών
καταγραφής ήχου και εικόνας από τους μαθητές/τριες εντός του
σχολείου ή στην αυλή απαγορεύεται. Αν διαπιστωθεί
μαθητή/τρια ότι κατέχει εμφανώς ή χρησιμοποιεί κινητό εντός
του σχολείου ή της αυλής του/της επιβάλλεται το παιδαγωγικό
μέτρο της ημερήσιας αποβολής σύμφωνα με την Υ.Α
102791/ΓΔ4/2024 (ΦΕΚ 5130 τ. Β/10-9-2024). Επιπροσθέτως
σε περιπτώσεις βιντεοσκόπησης ή ιδιαιτέρως αποκλίνουσας
συμπεριφοράς μαθητή/τριας η παραπάνω Υ.Α. προβλέπει
βαρύτερες συνέπειες τις οποίες λαμβάνει ο Σύλλογος
Διδασκόντων/ουσών. Το κινητό παραδίδεται απενεργοποιημένο
στη Διεύθυνση και καλούνται οι γονείς.
Πολιτική του σχολείου για την προστασία από πιθανούς
κινδύνους
● Ο Διευθυντής του Σχολείου στην αρχή του σχολικού έτους, σε
συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου,
προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για
την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού
χώρου.
● Επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη
Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την
υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού
έτους.
● Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης κανένα παιδί δεν αποχωρεί
από το Σχολείο μόνο του.
● Τεχνικές εργασίες (συντήρηση, ηλεκτρολογικές κλπ) δεν
επιτρέπονται κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.
● Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από το Σύλλογο
Διδασκόντων/ουσών για την ασφάλεια των μαθητών/τριών οι
πλέον κατάλληλοι στεγασμένοι χώροι για την παραμονή των
μαθητών/τριών.
● Για την αντιμετώπιση επιπόλαιων τραυματισμών των μαθητών/-
τριών παρέχονται οι πρώτες βοήθειες από τη σχολική νοσηλεύτρια
και τους/τις εφημερεύοντες σε συνεργασία με τους άλλους
εκπαιδευτικούς.
● Εάν ο τραυματισμός θεωρηθεί ότι ενδέχεται να είναι πιο
σοβαρός, ειδοποιείται ο γονέας/κηδεμόνας του μαθητή, από
τον/την υπεύθυνο εκπαιδευτικό ή/και την Διεύθυνση του σχολείου.
Το σχολείο για να μπορέσει να πετύχει τον σκοπό του πρέπει να υπάρχει
συνεχής συνεργασία μεταξύ γονέων, μαθητών/-τριών και καθηγητών/-
τριών.
Εκ μέρους του συλλόγου διδασκόντων.